Elle Keramikk sjeldent askebeger.

Elle Keramikk sjeldent askebeger.
Elle 809

søndag 23. januar 2022

Elle gjenstander med ny fasong eller dekor for meg :-)

 Hei.

Her kommer noen nye gjenstander fra Elle Keramikk endelig igjen:-) Nye fasonger og dekorer finner jeg stadig ennå heldigvis. Er jo mange gjenstander uten eget dekornummer og de kjøper jeg bare hvis de er mulig å få tak i og prisen er grei. Dessverre er noen i utlandet + at frakt kan gjøre det veldig kostbart. Nye fasonger er sjeldnere når man har en stor samling, men da er det jo desto hyggeligere når de dukker opp.

Først en flott urne fra tidlig produksjon i ny fasong for meg. Meget stor og med kjent dekor. Den har ikke noen merking under, men kun klistremerke.

Dekoren er B5 og den er hele 47 cm høy og en diameter på 28 cm.

Så et stort fat med ny dekor for meg i kjent fasong. Fantastisk kombinasjon av dekor og farger. Jeg tror dette er dekorert av Peder Bakken.

Merkingen under er 501-R16  P. Dvs. fasong 501 og dekor R16. Diameter på dette er 35,5 cm.

Da kommer en ny fasong igjen. Denne gangen en vase med hank laget og dekorert av Harald Lahn. Utrolig hvor mange varianter det er laget av dette.

Denne er merket under med 968.HL  HL. Fasongen er da 968. Ingen egen merking for denne dekoren. Høyden på denne er 28 cm.

Her kommer en kjent fasong med ny dekor for meg, Disse er det laget utrolig mange varianter av og mange som ikke har et eget nummer for dekoren.

Merkingen på dette er 519 M51  J. Altså fasong 519 med dekor M51 og dekorert av J som jeg ikke vet hvem er. Det er 30,5 cm "langt" og er 21 cm på det smaleste (diameter).

Tar med en kjent dekor og fasong som jeg har og bruker jevnlig når det er sjømat fest :-)
Hadde ikke denne skålen, 110, av denne dekoren fra før, så da er dette serviset nesten komplett.

Den er merket under med 110/57  IS. Fasong 110, dekor 57 og dekorert av IS som jeg ikke vet hvem er.
Diameter er 31,3 cm.

Så avslutter jeg i dag med en flott firkantet skål med ny fasong for meg laget av Harald Lahn. Dette er nesten som studiokeramikk synes jeg. Den er laget i meget tykk keramikk noe som gjør den meget tung i forhold til størrelsen. Har en varianter av dette fra før 711, som også er veldig tung. Disse har den samme blåe fargen.

Denne er merket under med 712  HL og er 21 x 21 cm med høyde 8 cm. Tar med undersiden for å vise den spesielle dekoren disse har under.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar