Elle Keramikk sjeldent askebeger.

Elle Keramikk sjeldent askebeger.
Elle 809

onsdag 8. november 2023

Oppsummering av 2023

 Hei.

Her kommer en oppsummering av 2023 så langt. Mange hendelser og utfordringer har gjort at nye tilskudd i samlingen ikke er blitt lagt ut her på bloggen. Har inntrykket av at det kommer flere Elle gjenstander ut nå enn på mange år. Er kanskje fordi mye ligger i skuffer og skap fra foreldre- og besteforeldre generasjonen. Den økonomiske situasjonen kan også være en årsak. Det er lave priser nå, så nå kan det gjøres et "kupp" hvis man samler. Vel, her kommer noen nye fasonger og dekorer.

Her er en flott bolle eller kanskje en potet skål med ny fasong for meg i friske farger.

Den er merket under med 411-  S. Da er fasongen 411, mens  S. tror jeg kan være Birgitte Skyttern. Den er 25cm i diameter og 17,5cm høy.

Så et fat i kjent størrelse og med kjent dekor som har mange varianter. Det var så spesielt at jeg bare måtte ha det. Hvis noen kan forklare meg hva dette motivet skal forestille, hadde det vært fint.

Merkingen er 129A  H-. Da er fasongen 129 og dekorert ev Helge Getz.

Nå en "liten" urne i ny fasong med flott dekor.

Den er merket med 961  HL. Altså fasong 961 med en høyde på 41cm og er dekorert av Harald Lahn.

Her er nok en ny fasong. En liten lysestake.
Denne har ikke noe dekor merking , kun merket HL. Høyden er 8,2cm og den er 11cm i diameter nede.


Så en liten vase. Disse er det laget mange varianter av, uten at de hører til noen spesiell serie. Men en ny fasong for meg. 
Dekoren er vel en variant over et kjent tema, men merkingen er litt merkelig. X48  IS. Mulig dette     er en prøve da gjenstander merket med X gjerne var slike hos flere produsenter. IS er antageligvis Ilse Storrud. Den er 11,3cm høy.

Nok en ny liten vase med ny fasong for meg, men kjent dekor.
Merkingen er 923  B.A. Høyde er kun 6,8cm og diameter er 6cm. Dekoren er nok B5, mens B.A. vet jeg ikke hvem er.

Hadde et innlegg 27. september 2020 med et uvanlig fat med gull-dekor. Sannelig dukket det opp et til tidlig i år.
Meget spesiell dekor på dette og er merket 502 - W II  GW. Fasongen er 502 og antar at dekoren da er WII dekorert at Grethe Wold. Diameter er 32cm.

Det dukker stadig opp fat med egne dekorer uten at de tilhørere en serie og mange av dem lar jeg være, men dette kunne jeg ikke motstå.
Artig dekor på dette merket 500 HL. Fasong 500 dekorert av Harald Lahn. Diameter er 30cm.

Så en vase med ny fasong for meg. Har sette en del bilder at disse før, men ikke fått sjansen til å tilføye i samlingen.
Denne er merket 935.HL  HL. Altså fasong 935 og laget og dekorert av Harald Lahn. Høyden er 21,5cm.

Her kommer en bole/skål med ny fasong. Er ikke så stor forskjell på de forskjellige i 700 seriene her, men ny er ny :-)  Flott fargekombinasjon på denne synes jeg.
Merket 705  r.. Da er fasongen 705 og dekorert av Ruben Ellefsen. Diameter er 16cm, mens høyden er 5cm.

Nå en vase med  2 hanker, kjent dekor, men som er ny fasong for meg. Det er forskjellig dekor på sidene så tar med to biler.

Merkingen på denne er 941 AF. da er fasongen 941 dekorert av Arvid Furuheim. Antar dekoren er AF2. Den er 25,5cm høy.

Siste som er nytt i samlingen er et større askebeger/fat enn jeg hadde før, altså ny fasong med kjent dekor.
Merking er 405 - 58  S. Fasong 405 med dekor 58 dekorert av Birgitte Skyttern antar jeg. Diameter er 27,8cm med høyde 4,5cm. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar