Elle Keramikk sjeldent askebeger.

Elle Keramikk sjeldent askebeger.
Elle 809

fredag 11. november 2022

Nye gjenstander siden sist

 Hei.

Da er det en stund siden siste innlegg, så nå var det på tide og legge ut de siste tilskudd til samlingen siden forrige innlegg. 

Først en herlig vase i ny fasong for meg formet som et strutseegg. 

Denne er nok fra tidlig produksjon og er merket 901-B4  S . Da er fasongen 901 etter mine antagelser, men jeg har flere med samme nummer fra tidlig produksjon med forskjellig fasong. Antar dette nummeret må ha vært brukt for en spesiell produksjon eller en samlebetegnelse. Det som er merkelig er at alle har dekor som denne B og forskjellig nummer for farge. 4 for blå og 5 for rød og mulig de finnes i flere farger. Jeg kaller denne dekoren for "Timotei" :-) S er muligens at det er Birgitte Skyttern som har dekorert denne. Denne er 16 cm høy. PS. 901 er også blitt brukt i senere produksjon, da på små vaser. Er lagt ut noe av her tidligere.

Så en mugge som nok også er fra tidlig produksjon og har ny fasong for meg. 

Den har en dekor som minner om 79 men det en enhjørning i fronten. Merkingen under foruten elle er en C og så er den dyp stemplet L N. Jeg vet ikke hva disse betegnelsene står for. Har et fat 129 som har en enhjørning der dekoren er merket 20, men den er da blå og har stjerner i tillegg rundt. Er lagt ut noe av her tidligere. Høyden på denne er 23 cm.

Her er et fat fra tidlig produksjon med spesiell dekor som muligens skal forestille en fugl?
Det er merket 100/5  s . Da er fasongen 100 og dekoren 5. Er litt usikker på det med dekor nummeret da jeg har sett et tilsvarende fat med grønn dekor merket 7, så mulig at 5 står for fargen blå. Dette er 29 cm i diameter. Tar med bilde av det som ikke er i mitt eie også merket 100/7  F :-)

Da kommer et fat med ny fasong for meg igjen.
Dette er et stort ovalt fat merket 570  J.A. Da er fasongen 570. Det er 32,3 cm på det bredeste og 28 cm på det smaleste. Dessverre vet jeg ikke hvem J.A. er. 

Så en litt artig "kuriositet" av et lite fat. 
Det som er spesielt med dtte er at det er merket 115 f. under. Men dette er ikke fasong 115, men fasong 511. Altså har f som har dekorert dette gjort en feil ved merkingen :-) Det er 24,5 cm x 11,6 cm. 

Den siste gjenstanden som er kommet i hus siden sist er en stor bolle med ny fasong, antageligvis fra tidlig produksjon.

Den er merket 138/  AJ  F. Da blir fasongen 138 mens jeg ikke vet hvem AJ er eller hvorfor det står der.
Litt vanskelig å tyde, så det kan også være A7. F kan muligens være Ove Fornell og at han har dekorert denne. Har denne dekoren på flere gjenstander og jeg mener det er dekor 25. Bollen er 31,3 cm i diameter og er 8,5 cm høy.     


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar