Elle Keramikk sjeldent askebeger.

Elle Keramikk sjeldent askebeger.
Elle 809

søndag 27. september 2020

Nye Elle gjenstander.

 Hei.

Har dessverre vært en stund siden jeg har lagt ut nye Elle gjenstander, så da er det på tide å komme med det jeg har skaffet meg det siste halv året og noe gammelt. Urner, fat, vaser ++.


Her kommer først en urne med kjent dekor. Har tilsvarende fasong fra før, men kunne ikke motstå den flotte dekoren på denne.

Denne er kun signert med AF under i tillegg til Elle selvfølgelig. Fasongen er nok 947. Høyden på denne er 42,5cm.


Så enda en urne med kjent fasong. Fikk den så rimelig at jeg ikke kunne si nei.
Merkingen under på denne er 996.HL  HL. Altså fasong 996 og dekorert av Harald Lahn. Høyden er 46 cm. på denne.

Nå kommer en flott vase, ja nesten urne med kjent dekor. Har ikke denne fasongen fra før.

Den har ingen merking under, men et Elle klistremerke på baksiden. Samme dekor på begge sider, dekoren er B5. Høyden på denne er 40,5cm.
 

Så en del gjenstander som jeg kjøpte mens jeg bodde borte under vannlekasjen for et par år siden. Har fått bygget en loftstue, så kalt "Mancave" hvor jeg har fått stilt ut mye. Så da kom det endelig frem.

Først et nydelig og uvanlig fat med gulldekor. Har ikke sett noe lignende før.

Er litt vanskelig å få frem at det er gulldekor, men dette er merket under med 502-W1  GW. Da er fasongen 502, dekoren W1 og dekorert av Grethe Wold. Antar at dekoren også er laget av Grethe Wold her. Diameter er 31cm på dette.

Her er nok et flott fat med artig dekor.

Er kun merket under med Elle og 9H. Har samme fasong som 110 fatene, altså et dypt fat.

Så en brikke eller keramikkflis, om du vil, med flotte sommerblomster.

Merket med 556-P2  P. Fasong er da 556, dekor P2 som er ny for meg og dekorert av P. Kan da være at Peder Bakken står bak denne.

Fant denne asjetten som ikke er merket med Elle, men er 99% sikker på at det er fra dem.
Merkingen er vanskelig å lese, men dekoren er 42. Jeg har en vase med samme dekor som har klistremerke fra Elle.

Her er en tidlig tallerken med enkle dekor som nok ble brukt til daglig på den tiden.
Ny dekor for meg og er merket 129-78  K. Da er fasongen 129 og dekoren 78. Vet ikke hvem K kan være. Diameter er 28cm.

Til slutt i dag mitt siste kjøp. En nydelig vasse / mugge. 
Har tilsvarende med rød dekor fra før, men med denne dekoren til en rimelig penge ble den min. Den er merket under med 910-   P. Kan være Peder Bakken som har dekorert denne da. Høyden er 24,5cm.



2 kommentarer:

  1. Skulle gjerne sendt 2 bilder, men vet ikke hvordan.

    SvarSlett
  2. Jeg har ei skål fra Elle med skade. Skulle gjerne sendt deg bilde, men må ha hjelp til hvordan det gjøres. Kan du da sette en pris på den? Mvh Anne Turid Jakobsen, tlf 91370539

    SvarSlett