Elle Keramikk sjeldent askebeger.

Elle Keramikk sjeldent askebeger.
Elle 809

tirsdag 25. februar 2020

Flotte nye Elle gjenstander.

Hei.
En stund siden sist, så nå kommer flere nye flotte Elle gjenstander.
Nye fasonger og dekorer dukke stadig opp og samlingen øker.
Er ganske mye gjenstander nå, men fremdeles ganske lave priser på noe.
Mange flott ting som jeg skulle ønske jeg kunne kjøpe, men både plass og økonomi tilsier at enkelte ting må jeg gi avkall på. Dessuten er det ikke alt som er tilgjengelig, pga. at selger ikke kan eller vil sende.

Vel her kommer først en flott urne. Utrolig flott og moderne dekor på denne.
Den er dyp stemplet 949 og signert med S. Da er fasongen 949 og sannsynligvis er dekoren av Birgitte Skyttern. Høyden er 47cm.


Så en meget spesiell vase av Erik Diserud. Han var kjent for meget kunstneriske og detaljerte dekorer. Tar med bilde av begge sider for å vise dette. Ny fasong for meg.

Den er kun signert under med d- i tillegg til Elle selvfølgelig.  Høyden er 29,5cm.


Neste er en vase som jeg liker veldig godt fasongen på. Flott farger som ikke helt kommer frem på bilde dessverre.
Denne er merket under med 964 og HL. Da er fasongen 964 og dekoren er av Harld Lahn. Høyden på denne er 33,5cm.


Her kommer en artig liten vase med hank. Ny fasong for meg med sommerlig dekor.
Er merket under med 938 P. Da er fasongen 938, men jeg er usikker på hvem P er, men kan være Peder Bakken. Den er 15cm høy.


Av og til dukker det opp gjenstander med avvik i fasong i forhold til det jeg tidligere har registrert. Hvorfor vet jeg ikke, men det kan være en feilmerking eller at fasongen faktisk har blitt endret over tid. Her kommer en vase fra tidlig produksjon som er avvikende.
Kanskje ikke verdens fineste i fasong eller dekor, men er merket under med 172- E og dypstemplet Elle. Har vaser med samme fasong 172, men som har små "ørehanker" på hver side. Høyden på denne er 16,5cm.


Til slutt et par gjenstander som jeg dekor og eller fasong av fra før. Her er et fat med artig dekor.

En enhjørning fra tidlig produksjon. Merket under med 129 . S. Da er fasongen 129, mens hvem S er vet jeg ikke. Diameter er 28,2cm.


Så en liten vase fra tidlig produksjon med spesielt mønster.
Merket under med 904 P. Høyden er 9,8cm.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar