Elle Keramikk sjeldent askebeger.

Elle Keramikk sjeldent askebeger.
Elle 809

torsdag 11. mars 2021

Nye Elle gjenstander, nå endelig fra ny PC :-)

Da er jeg endelig oppe å går på ny PC. Har blitt litt sjelden med nye oppdateringer her de siste årene, men håper nå å kommer med ting oftere. Har eget Excel ark på alt, men det er ikke oppdatert siden vannlekkasjen i Juli 2017. Mye arbeid å ta igjen der altså. Vel her kommer mange flott nye gjenstander som er kommet til i samlingen siden siste innlegg.

Først en fantastisk flott vase med 2 hanker av Grethe Wold. Ny fasong og dekor for meg. Denne synes jeg er fult på høyde med mange andre kjente studio keramikere når man ser på dekoren. Her må det være lagt ned mang timer før brenning. Dekoren består av 3 forskjellige motiver hvor de to første henger sammen og går over i hverandre. Tar med alle sidene her.



Denne er signert under med 902 - 64 GW. Da er fasongen 902 og dekoren 64. Har flere gjenstander med dekor 64, men de er helt annerledes. Mulig dekor 64 er en betegnelse på frihånds dekor, da de andre også er tegninger og ikke bestemte mønster. Vasen er 24,5 cm høy.

Så kommer en liten vase med ny fasong. 
Merket under med 937  B.A. Fasongen er da 937 men jeg ikke vet hvem BA er dessverre.

Her er nok en vase med ny fasong for meg. Trodde først etter bilde at denne hadde jeg fra før, en 175 fasong, men nummerering sa at denne var ny, men kjent dekor. "Kolben" som er nederst er ikke helt rund som en ball, men litt sammen presset , nærmest litt oval.
Signering under er 901-B4  S. Altså er fasongen 901 og dekoren B4. Dekoren er av Birgitte Skyttern. 
Vasen er 24,3 cm høy

Obs ser jeg ikke har lagt ut vasen med fasong 175, så da kommer en artig variant av den her.
Som Dere ser er "kolben" her mye rundere. Høyden på denne er 25cm og er merket under med 175-S. Antar at Nils Sivertsen har dekorert denne.

Så en vase med kjent fasong, men kunne ikke motstå denne flotte dekoren.
Dette er 911 fasong som er mekret 911.HL  HL. Altså dekor og dekorert av Harald Lahn. Høyden her er 25,5 cm.

Her er en kulevase fra tidlig produksjon. Noe krakelert og dekor som kanskje passer best til høsten.
Merkingen under er 203/  I`. Da er fasongen 203, men hvem som har dekorert vet jeg ikke. Høyde 11,5 cm og diameter 14 cm.

Så en flott stor, sommerlig urne med hank som jeg ikke kunne motstå. Fantastiske farger og dekor av Birgitte Skyttern.
Signeringen er 946-BS  S. Høyden er 49cm.

Så nok en ny variant av vase med hank. Flott Påskegul farge med kjent dekor.
Denne er merket under med 917.M1 S. Fasongen er da 917 og dekor M1. Dekorert av Birgitte Skyttern. Høyde er 19,5cm.

Nå noe tidlige små kopper med artig farge. Synd det ikke var mere av dette som underfat og asjetter, men det kan jo dukke opp senere.
Disse er merket med 105/51 + en bokstav. Bokstaven er forskjellig, R. , E. og b. Da er fasongen 105 og dekoren 51. Hvem som har dekorert vet jeg ikke. De er 4,5cm høye med en diameter på 9,5cm.

Har tidligere lagt ut fat med artig dekor, som jeg har håpet og finne flere varianter av, og her kommer et nytt.
Artig fuglemotiv på dette. Merket med 129-B3  S.W. Da er fasongen 129 og dekoren B3. Dette er nok dekorert av Sigrid Wilhelmsen. Diameter på dette er 28,5cm.

Så et stort fat med "kjent" dekor, men har ikke sett at dekoren har blitt nummerert før.
Merkingen er 501.HL.2  HL. Altså fasong 501 med dekor HL2. Dekorert av Harald Lahn. Diameter er 35,3cm.

Her er en vase med hank som jeg ikke kunne motstå pga. dekoren. Kjent fasong.
Spesielt mønster som ikke er nummerert. Merket 939  P. Fasong 939 dekorert av Peder Bakken. Den er 23,5cm opp til toppen av hanken.

Avslutter i dag med et fat av Ruben Ellefsen med spesiell fasong. Har flere av disse som jeg skal legge ut etter hvert. 
Fantastisk fasong dette og et flott kakefat. Dette er merket 512/r6  r. Det vil si at fasongen er 512 og dekoren r6. Det har en "diameter" på 34cm, men er 38,8cm på det lengste.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar